ЯК ВЧИТЕЛЬ ПК








Використовую сама, раджу вам!

Рухливо-дидактична гра – дієвий засіб підвищення ефективності реалізації освітньо-виховних завдань: активізує рухову та розумову діяльність; сприяє підвищенню емоційного настрою дітей; виконує діагностичну функцію; сприяє формуванню соціальної компетенції.
  • Автор: Остащенко Ольга Василівна
  • Заклад: Сушківська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів, вчитель початкових класів
  • Тема: Рухливі ігри-вправи з інтелектуальним навантаженням для початкових класів
  • Спрямування: 1-4 клас/ українська мова, математика, літературне читання
Пропоновані ігри стануть у пригоді вчителям 1 класу. Тут синтетично поєднуються дві складові: Рух задля нього самого (адже це є природною потребою дитини, бажаною для неї діяльністю), а також одночасне виконання певного розумового завдання, задля чого, власне, й проводить із дітьми цю гру педагог чи інший дорослий. Скажімо, він пропонує малюкам пострибати, як білочки, між розкиданими по підлозі картонними «горішками», зупинитися, підняти кожному по «горішку» й одночасно скласти речення про певну пору року; або сказати: як звати батьків; на якій вулиці живе; яка тваринка є вдома чи яку хотів би мати тощо. Педагог зауважує при цьому: чужі варіанти не можна повторювати ( це одна з постійних умов подібних ігор). Отож гравці змушені слухати товаришів, спостерігати за їхніми діями, щоб не пограти, тобто не повторити сказаного. Видозміна: отримав від сусіда торбинку з горішками, пригадав і назвав слово на три склади (або два слова зі звуком «р» чи якимось іншим), поторохтів горішками, потрусивши торбинку, і передав наступній «білочці». Ось таке воно, просте й корисне поєднання в одній грі фізичної та розумової праці.
Навіщо потрібні рухливі ігри з інтелектуальним навантаженням? По-перше для того, щоб не залишати досить довго у статичному положенні на заняттях із навчання грамоти, математики, розвитку мовлення, логіки – першокласника у школі. По-друге, щоб замість звичайної короткотривалої фізкультхвилинки впроваджувати триваліший рух та урізноманітнювати його, не виходячи за межі тематики заняття й водночас не зменшуючи розумового напруження в ході його. По-третє, щоб підтримувати у дітей інтерес до інтелектуальної роботи, коли їм доводиться виконувати завдання на повторення та закріплення навчального матеріалу, на вправляння, тренування.
Отже, педагог пропонує рухливу гру з інтелектуальним навантаженням як ненав’язливе спонукання до навчальної діяльності, а дитина згодна виконувати його умови, аби лишень грати.
Ігри з інтелектуальним навантаженням потребують від дитини дисциплінованості, бажання та вміння узгоджувати свої дії з діями інших гравців, що нелегко не лише тому, хто не відвідував дошкільний заклад, а й тому, хто ходив до дитячого садка, але не мав відповідної підготовки. Щоб успішно діяти у такій грі, треба уважно вислухати умову, добре знати навчальний матеріал, закладений у змісті, вміти переносити його з теоретичної площини у практичну, слухати відповіді товаришів і за потреби швидко віднаходити інший варіант. Скажімо, дитина збиралась відповісти, а хтось випередив її (нагадуємо постійну умову: не повторювати чужих відповідей). Та головне – тут виключена ситуація, коли відповідають лише найактивніші діти, а більшість пасивно сприймає інформацію, очікуючи, що хтось інший відповість, знайде правильне рішення. Зазначені ігри вчать дітей відповідати за свої дії, спонукають до більшої розумової активності, ніж традиційні види роботи (бесіда, відгадування загадок тощо), а разом з тим вони легші для опанування й дають більшу втіху. Гра настільки природна для дітей, що вони ладні грати й грати, вдячно приймаючи всі умови, захоплюючись видовищністю, перебігом подій, можливістю рухатись, мати успіх серед однолітками. А педагог водночас не забуває заохочувати вихованців, відзначати вдалі відповіді, знахідки, ненав’язливо допомагати.
Ефект використання у педагогічному процесі ігрової діяльності з певним інтелектуальним навантаженням беззаперечний: педагог залучає вихованців до гри, щоб вони краще засвоювали навчальний матеріал, а дитина завжди охоче налаштовується на сприйняття нової теми, аби мати змогу пограти. Досить сказати їм, що в тій чи іншій грі повторюватимуться дзвінкі та глухі приголосні, й вони стають зосередженішими, уважнішими, кожен хоче грати, досягати успіху.
Загальновідомо, що школярі не люблять наводити приклади до правил, намагаються пригадати приклад з підручника чи той, що навів вчитель на уроці. Але, якщо їм запропонувати наводити приклади під час гри, то цей вид роботи стане бажаним, а відтак – ефективнішим. Нікого не треба переконувати в тому, як необхідне практичне засвоєння правил для шкільного майбутнього. Педагог на власний розсуд використовуватиме форму рухливих ігор з інтелектуальним навантаженням, комбінуючи зміст, добираючи навчальний матеріал.

Добірка рухливих ігор з інтелектуальним навантаженням

  1. Гра «Естафета».
Діти шикуються в шеренгу. Їм пропонують назвати:
Перший варіант. Споріднене слово до іменника ліс. Називай та естафетну паличку передавай. А також до слів: вода, річка, гора, сад тощо.
Другий варіант. Іменник (слово), що відповідає на запитання хто? Називай та естафетну паличку передавай. Учитель може дати зразок. Класовод іде вздовж шеренги, слухає відповіді, допомагає, виправляє.
  1. Гра «Крокуймо».
Діти стоять обличчям до педагога.
Перший варіант. Вчитель називає різні числа, а діти роблять крок вперед, якщо це число ділиться на 2 (3, 4, 5, 6, 7, 8, 9). Якщо число на 2 не ділиться, то учні стоять на місці.
Другий варіант. Вчитель називає різні слова, а діти роблять крок вперед, почувши власні назви. Якщо слово пишеться з малої літери, то стоять на місці.
  1. Гра «Чарівний м’яч».
Перший варіант. Учитель із м’ячем у руках стоїть у центрі кола, утвореного дітьми, і каже: «М’яч лови та іменники (прикметники, дієслова тощо) назви».
Другий варіант. Учитель із м’ячем у руках стоїть у центрі кола, утвореного дітьми, і каже: «М’яч лови та до 1 додай ще 1 одиницю. Яка буде відповідь?» Можна використовувати будь-які числа.
  1. Гра «Веселі жабки» (взимку – «Пухнасті зайчики»).
Дітям, які стоять у шерензі, пропонується згадати слово із заданим звуком і кожному своє слово прострибати по горбочках (обручі). Скільки складів у слові – скільки горбочків «жабка» має прострибати: мак – один раз, мама – двічі стрибнути, машина – тричі.
  1. Гра «Веселе коло».
Діти йдуть по колу один за одним, педагог називає звуки української мови. Треба присісти (підстрибнути, плеснути у долоні над головою), почувши голосний А (присіли), Б, В, Г (йдуть), У (присіли), Д, Л (йдуть). Варіантів цієї гри безліч. Можна їх комбінувати.
  1. Гра «Вервечкою».
Діти стають один за одним і кладуть руки на плечі попереднього. Першим стоїть найменший. Остання дитина у ланцюжку виконує завдання, біжить наперед і стає першою. Тур закінчується, коли перша дитина опиняється останньою.
         Називай від кого, або з чого одержується:
  • Молоко – від корови
  • Яйця –
  • М’ясо –
  • Мед –
  • Олія –
    • Масло – з молока, з сметани
    • Сир –
    • Цукор –
    • Хліб –
Авторськими правами на розміщений матеріал володіє автор, що підтверджено сертифікатом про публікацію №18-479 від 12.02.2018 рокуВідповідальність за достовірність та якість викладеного матеріалу також несе автор матеріалу.


Добірка дидактичних ігор для формування швидкості читання

 Читання на одному диханні декілька слів у різному темпі читання, з різною силою голосу.

 Мовні зарядки.
- Пір’їнку здути з долоньки;
- Подути як сердитий вітрюган і т.д.

 Імітація звуків.
- Як ричить тигренятко : р- р – р – р…
- Поїдемо на поїзді : чух – чух – чух…

 Систематичне проказування скоромовок у різному темпі.
Ішов Прокіп – кипів окріп,
Прийшов Прокіп – кипить окріп,
Як при Прокопові,
Так і при Прокописі,
І при Прокопенятах.

 Промовляння чистомовок.
Ча – ча – ча – вкусила калача
Ач – ач – ач – летить пугач.
Чі – чі – чі – котик на печі.
Чу – чу – чу – нікуди не втечу.

 Таблиці Шульте
Дивлячись на центральну цифру, «позбирати» числа з наростанням натурального ряду, не переміщуючи погляду. Починати потрібно з найменших таблиць, поступово переходячи до складніших, наприклад:
1 3 5
8 6 2
4 7 9

9 1 18 13 4
22 15 10 5 7
6 24 2 14 25
16 19 23 17 11
12 8 21 20 3

 Піраміди складів, слів.
Перед учнями ставиться завдання: не зводячи очуй з точки (починаючи з верхньої), намагатися побачити букви, склади чи слова ліворуч і праворуч.

М * А НЕ * БО
Л * О ЗО * РІ
С * И ХМА * РА
Т * І МІ * СЯЦЬ
К * У СОН * ЦЕ

 Словесні піраміди

САД ЛІС
САДИ ЛІСОК
САДОК ПУЩА
САДІВНИК ПЕРЕЛІС
САДІННЯ ДІБРОВА

 Читання складових таблиць різного рівня складності
Прочитати утворений з горизонтальних і вертикальних букв склад на одному диханні. На перших порах пропонуються таблиці з уже утвореними складами, потім з деякими пропущеними клітинками, а пізніше таблиці для самостійного утворення складів.
А О У І Е И Я Ю Є
М ма мо му мі ме ми мя мю мє
В ва во ву ві ве ви вя вю вє
Л ла ло лу лі ле ли ля лю лє
К ка ко ку кі ке ки кя кю кє

А О У І Е И Я Ю Є
КВ ква кво кву вкі кве кви
ВН вна вно вну вні вне вни вня вню внє
СК ска ско ску скі ске ски
ПЛ пла пло плу плі пле пли пля

А О У І Е И Я Ю Є
СПЛ
СТР
СКЛ
ВЗЛ

 Читання таблиць згори донизу
Дітям пропонується прочитати невеликий віршований текст, фіксуючи погляд на вертикальній лінії.
Веселі вишні вкрили віти,
Виблискують з гущавини.
Василько воду ллє на квіти,
Щоб вищі виро сли вони.

 Читання гнізд споріднених слів
Прочитати споріднені слова на одному подиху зверху вниз.
ЛІС
ЛІСИ
ЛІСОК
ЛІСОВА
ЛІСОЧОК
ЛІСНИК

(вміння передбачати) 


 Загадки чи віршики у яких слід додати риму.
Гра «Морська хвиля змила слово»
Вчитель читає загадку, а діти мають передбачити розгадку і відповісти.
Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний
Цим ключем в осінній млі
Відлітають ….. (журавлі).

Вчитель читає початок речення, а діти мають його закінчити.

Діти, звісно, вчаться в …
А комбайн працює в …
Ми лікуємось в …
А стрижемось в …
Ліки беремо в …
А книжки в … .

 Читання прислів’їв, приказок, слів з недописаними частинами.
Вчитель пропонує прочитати слова на карточках, в яких пропущені окремі склади.

«Слова спокійно жили в книжці,
В яку вдалось пролізти мишці.
Вона початки відкусила
У себе в нірці схоронила.»

... рона (ворона)
… рова (корова)
… ито (сито)
… іто (літо)

Ішов інди… з індичк… ,
Ішо… понад водичк… ,
А за ни… - індичат…
Починай… все спочат… .

 Деформовані слова.
На карточках дітям пропонуються слова написані з переставленими буквами. Діти мають якнайшвидше переставити букви і прочитати правильне слово.

АЛШКО
КАРЧІ
ЕЛСО

Ще один вид таких вправ слова з пропущеними голосними.
Гра «Діряві слова»
С Л В Й
Л С Т В К
Р Б 


 Деформовані тексти
Завдання для роботи в парі або невеликій групі. Дітям пропонується правильно прочитати текст, переставивши склади місцями.
чуБа – м’ячик титькося,
баПотививсь четьхося.
кЯ побавивсь мит мечм’я
от лазивсь кимгір пламеч.

Ці вправи впливають на формування навичок правильного, свідомого та швидкого читання.

 Вправа на уважність
Прочитати слова і визначити у них спільну частину, склад або букви, якими відрізняються
ГРІМ МАК
РІКА РАК
ЗОРІ ТАК
РІТА ЛАК
РІЖУ БАК

 Знайди пеньок
Показати слова на кілька секунд на карточці, а діти мають назвати зайве слово.
КИТ
КИТ
КІТ
КИТ

 Вправа «Не зіб’юсь».
НІС
Ніс
НІС
РІС

 Гра «Які слова заблукали?»
Прочитати текст, назвавши слово яке підходить по змісту, а не те, що написане.

Щебетала пташечка під крилечком,
Сподівалась пташечка весни з літечком.

 «Знайди помилку»
Діти мають прочитати правильно, помінявши слова так, щоб слово з першого стовпчика за змістом відповідало б слові з другого стовпчика.
ЗИМА – СІЧЕНЬ
ВЕСНА – БЕРЕЗЕНЬ
ЛІТО – ТРАВЕНЬ
ОСІНЬ – ВЕРЕСЕНЬ.

 Гра «Прочитай слово у слові».
Із запропонованого слова скласти всі можливі нові слова.
ЛАСТІВКА
СІТКА, СТІЛ, СТАВ, ЛАВКА, ЛІС, ЛАСКА, ВІЛ, ВАТА, ЛАТКА, СІК,ВІК…

 «Побудуй слово»
Вчитель пропонується слово, в якому під кожною буквою стоїть цифра. Діти ж мають за поданими цифровими знаками скласти своє слово, використовуючи букви із запропонованого вчителем.
ВОКЗАЛ
4 5 6 6 5 4 3 2 4 5

 Гра «Розсипанка»
Із слів, які написані на геометричних фігурах, листочках, пелюсточках і т.д., скласти прислів’я.

 Гра «Зашифроване прислів’я».
Прочитати, дотримуючись порядку цифр, написаних під таблицею.
БУ 1 ВИМ 2 ДЬ 3 ЛИ 4 ЛІ 5 НЕ 6
НИ 7 ТИ 8 ХО 9 ЧЕШ 10 ЩАС 11

9, 10, 1, 8, 11, 4, 2, 6, 1, 3, 5, 7, 2.

 Гра «Розплутай ниточки»
На дошці малюю переплутані «ниточки». На одному кінці «ниточки» - цифра, на іншому – буква. Якщо учні правильно визначать якій цифрі відповідає яка буква і розставлять їх по порядку, то прочитають слово.
2 4 3 5 1

Е О
С
Ц
Н

 Гра «Фантазери».
У запропонованих словах замість рисок потрібно уявити букву «о» і прочитати. Перший раз читати повільно, другий – швидше, третій – дуже швидко.
Д - бр - г – л – д м – з – к
С – р – м г – р – х г – л – с
М – р – з к – л м – л – к –
К – мп – т з – л – т - б – л – т –
Ж – вт – к м – л - т – к з – л – т –
К – л – с – к б – р – шн - п – в – р – т
П – р – ш – к п – т – п в – л – кн –
Л – т в – г – нь с – р – к

Коли діти будуть добре справлятися із такими карточками можна запропонувати їм трохи складніші, наприклад: замість першої рисочки підставляти букву «е», а замість другої – «а».
Т – м - в – н - сп – к –
Г – н - тв. – рд - р – дьк –
Сц – н - в – рб - з – бр –
Д – сн - в – сн - р – бр –
П – н – л м – д – ль м – т – л
Т - - тр ф – рм - с – стр –
Ст. – жк - м – ж - г – кт – р
Кр – йд - п – к – р Ст – ф -
Потім завдання можна ще ускладнити: прочитати слова у колонках, уявляючи на місці рисок вказані букви, які позначають голосні звуки.

Е Е А И И А
С - р - д - д - т - н -
Ч - р - мх - б - л - н -
В - с - л - к - сл - чк –
З - л - н - с - в - н -
П - р - к - з д - в - н -
Н - б - с - хв - л - н -
См-р - к - ш - пш - н -

 Гра «Збери намисто»
Збери «намисто» із складів. Прочитай двічі утворену скоромовку. Прикладом такої таблиці може бути така таблиця:

Тиш і
туш го
вий ка
В
із ком шкре
ка
ниш но вуш

миш ніс
шла ки
ри до
ком ри.

бо

Або така, де замість крапок потрібно вставити букви так, щоб вони були закінченням усіх слів.

абе чис
деся світ
мі … се …
ті теп
сі са

Ще один вид таблиць до цієї ж гри.

Ідучи за цифрами – підказками, потрібно скласти прислів’я.

10 лащиться 7 а 2 не 9 що
5 що 1 бійся 6 бреше
3 того 8 того 4 собаки

4 море 7 дурна 2 й
1 ворона 5 літає 8 вертається

6 його 2 такий 4 чорт 3 страшний
1 не 7 малюють 5 як

10 дивиться 8 в 5 а 1 скільки 6 він
2 вовка 4 годуй 7 все 9 ліс 3 не

 Вправа «Знайди кінець»
Прочитай частину вірша в першій колонці, а в другій знайди його закінчення.

Сива кізка скік та скік слово «мама» написало
Стоїть баба снігова щоб родило житечко
Ой , мороз, який мороз! Хтось на дворі гупотить

Тихо спить собі ведмідь здоровенна голова
По снігу дівча гуляло через річку на той бік
Сійся жито і пшениця треба взяти нам лопату
Принесла я вам літечко лиш над містом сонце
встане
Щоб город перекопати всіх пташок проймає дрож
Ти прокинься рано – рано шкідників ним добуває
Дзьоб міцний і гострий має буде дітям паляниця

 Гра «Слова з трьох (чотирьох, п’яти) букв.»
У цю гру бажано грати до того часу, поки діти не навчаться швидко і легко придумувати слова, які складаються з трьох, чотирьох чи п’яти букв. Щоб ця гра не набридала і завжди була цікавою, можна її урізноманітнити, придумавши казку. Наприклад:
«Жив був (хто?) … (вчитель пропонує перше слово, яке складається з трьох букв – дід). У нього болів (що?) … (зуб). Зайшов він в (куди?) … (дім). Хотів з’їсти (що?) … (сир). Раптом прилетіла (хто?) … (оса). Вона впала в (куди) … (суп). І т.д.
В одному далекому царстві жив (хто?) … (вчитель пропонує слово з чотирьох букв – слон). Він дуже любив їсти (що?) … (диню). Одного дня він стояв біля (чого?) … (дуба) і жував (що?)… (лист). До нього підійшов (хто?) … (тигр). Він сказав? «Давай підемо в (куди?) … (цирк)». І т.д.

 Гра « Чи є такий предмет».
Попросіть дитину прочитати слова і сказати, чи існують ті предмети або явища, які вони позначають.
1. Кущ, баж, мед, вім, фап, лук, цюн, ніч, гач, сад, жіб, таз, чуб, пек, шар, зиг, яма, хор, різ.
2. Буря, гафо, нота, діту, жатю, птах, зіду, осел, ірек, вухо, кюса, цирк, хрест, борщ, шпак, рюза.
3. Актор, вимус, бочка, жнифя, голос, парта, ізюнт, хітко, земля, церпа, сосна, диван, чвари, труби, осаті, фрукт.
4. Родина, вулира, ремінь, цукода, береши, палиця, чіт асу, музика, дірєня, кисіль, жибань.
5. Загадка, чи батон, фільток, кімната, руфлон, веселуб, учитель, голубіж, метелик, бджуза, іграшка, дів чиря.

 Вправа «Точно і швидко. Хто або що?»
Вчитель називає дію, учні мають якнайшвидше сказати хто виконує цю дію.
Нявчить - кіт виє –
варить - каркає –
гавкає - лікує –
дзижчить - малює –
шипить - замітає –

 Вправа «Слухай! Називай якомога більше слів»
Вчитель називає дію, а учні мають назвати якомога більше предметів, які виконують цю дію.
Пливе - пароплав, човен, плавець, качка, риба, кит.
Летить –
Росте –
Шумить –
Хвилюється –

 Вправа «Замасковані слова»
Читаючи завдання з картки потрібно встановити межі слів у реченні. Читаючи, потрібно робити відповідні паузи.
1. Непомітнонадійшовранок.
2. Уселісталошумно.
3. Забрехалисобаки, заревіликоровитателята.
4. Цілаотараовецьтакібекалаімекала.
5. Великийпівеньстрибнувнавербовий
перелазіголоснозакукурікав.

 Гра «Доповни за змістом»
Учневі потрібно швидко прочитати, доповнюючи речення за змістом.
1. Рідна, лагідна, найдорожча, ніжна, найдобріша - …
2. Запашний, білий, смачний, духмяний, пшеничний - …
3. Білий, холодний, пухкий, іскристий - …

 Вправа «Книжковий гробачок»
У кожній групі слів потрібно відновити відсутні букви на позначення голосного звука, орієнтуючись на перше слово.
Мед – слдкй, лпвй, зпшнй, грчнй, прзрй, янтрнй.
Дуб – мгтнй, крслтй, стрй, рзлгй.
Лисиця – рд, хтр, пхнст, прдк, спртн, хвстт.
Мама – крсв, млд, рдн,мл, дрг.

 Гра «Хто перший прочитає»
Утворити слова з букв на позначення приголосних у лівій колонці і на позначення голосних у правій. Читаючи другий раз, праву колонку пропонується закрити.

ДРВ ЕЕО ЧТНН ИАЯ
ЗМ ИА ПСЬМ ИО
ДРГ ООА МТМТК АЕАИА
МЛК ООО МЛВНН АЮАЯ
СМТН ЕАА ФЗКЛЬТР ІУУА

 Вправа « Прочитай, не звертаючи уваги на колір»
ЧЕРВОНИЙ ЗЕЛЕНИЙ
ЖОВТИЙ СИНІЙ КОРИЧНЕВИЙ
ЧОРНИЙ ГОЛУБИЙ ЗЕЛЕНИЙ
СИНІЙ ЧЕРВОНИЙ ГОЛУБИЙ
ЗЕЛЕНИЙ ЧОРНИЙ ЖОВТИЙ
СИНІЙ КОРИЧНЕВИЙ СИНІЙ
ЧОРНИЙ ЧЕРВОНИЙ

 Променеподібні таблиці
Прочитай, дивлячись на початок слова.
б
бець
бороб
ХЛІ бчик
бний
бина
бниця

Прочитай, дивлячись на кінець слова.
ліс
часни
пень
дзвін ОК
ріж
стіж
пиріж

 Гра «Буквений хаос»
Дітям потрібно знайти і закреслити в хаосі букв слова на запропоновану тематику (наприклад 4 чоловічі імені).
І Г О Р Ж О
П Е Н А К Р
К У Р Ь І Й
О П Е Т Р О
А Н Т О Н Л
З М Ю Р І Й

 Гра «Заміни букву» 
Гра для роботи в парах. Кожній парі пропонується дібрати і записати нові слова, що відрізняються від поданого в картці першою буквою (звуком). 


Наприклад: рік (сік, тік, бік, лік);
рак (мак, бак, так);
чайка ( майка, гайка, байка).














Немає коментарів:

Дописати коментар

// кнопка верх